Tuesday, April 17, 2007

In Recife born and raised

Jag blev så inspirerad av att vara på den "ekologiska gården/skolan" i Sertas regi i Brasilen att jag var tvungen att titta närmare på pedagogiken dom använder sig av, så just nu läser jag Paulo Freires Pedagogik för förtryckta.


Det är inte de icke-älskade som skapar missnöje, utan det skapas av dem som inte kan älska därför att de bara kan älska sig själva. - - - Det är inte de tyrraniserade som skapar despotism utan tyrannerna. Det är inte de föraktade som grundlägger hat, utan de som föraktar. Det är inte de som förvägras mänsklighet som förnekar människan, utan de som förvägrar dem denna mäsklighet (på så sätt förnekar de sin egen samtidigt). Våld används inte av dem som blivit svaga under de starkas överlägsenhet, utan av de starka som försvagat dem.


Ja bara så att ni vet liksom...

4 comments:

  1. Vad fiiint anja girl. Det var härligt att se att SERTA inspirerar. Paulo Freire är kungen här. Beijos Mary

    ReplyDelete
  2. Tackar för upplysningen... ! Alltid bra att umgås med medvetna vänner som pitchar upp en lite då och då när man själv halkar ner några pinnhål på den etiska och moraliska humanistiska stegen...!

    ReplyDelete
  3. På tal om.... nåt helt annat, så måste du få tillbaka din borrmaskin, den står i en fin påse i hallen och väntar på att jag ska ta med den till dig. Fast nu måste jag fixa en med slagborr så att jag får upp mina guldmålade smyckes- och sjalhängare

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.